Puck, Muck en Moortje - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Rodrigo Diaz de Vivar - WaarBenJij.nu Puck, Muck en Moortje - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Rodrigo Diaz de Vivar - WaarBenJij.nu

Puck, Muck en Moortje

Door: Puck

Blijf op de hoogte en volg Rodrigo

07 Mei 2016 | Spanje, Valencia

Verslag gastredacteuren

Olga Boesten Add contact Vandaag 14:44

Hola a todos!
Hier, een verslag vanuit Valencia van onze 3 gastredacteuren
Daar zitten we dan, kou-tot lauwe pizza's te happen terwijl de ouwe van dagen al lang waterpas liggen. Gerard die kon ondanks de komst van Trudy waarschijnlijk geeneens de E van erectie opratelen.
Het begon allemaal woensdagavond, toen het gezellig was in de orange club aka the OC. Hier troffen we de vier daltons in tenue. Ze hadden shirts weten te bemachtigen na een avond overmatige drank- en voedselconsumptie. Ook vanavond vloeide de wijn rijkelijk en het Brabantse ouwehoer gehalte steeg tot ongekende hoogte in de ogen van de Limburgse nieuwkomers terwijl we de voetbalavond verziekten voor de lokale chicos.
Aangezien het nachtleven van Valencia nog ontdekt moest worden, gingen de drie benjamins op pad. Twee van de drie gast redacteuren dachten Spaans te kunnen spreken en bestelden 3 taxi's voor 3 personen: demasiado dus. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming, namelijk radio city waar een reggae feest plaats had, kwamen we erachter dat dit toch niet helemaal ons ding was en besloten we iets leukers aka commerciëlers (we zijn nogal commerciële chicos) op te zoeken: la bolsería. Alweer vloeide de drank, dit keer desperados, rijkelijk, en werd het nog erg gezellig. We moesten de jongste onder de Benjamins nog van een handgemeen weghouden, ze werd namelijk al bijna ontdaan van haar handtas. Eenmaal in een taxi naar huis werden we ons bewust van ons alcohol-hongertje. De chauf besloot op ons te wachten bij de pizzeria en vergat vervolgens de meter weer aan te zetten, de stumpert: toch nog een financiële meevaller aan het einde van de avond. Thuis werd door Olga een slappe lach ingezet bij het zien van een slapende "El Ben" wat lag ie er toch vredig bij.
Enkele uren later werd door de verbale diarree van enkele medebewoners de nachtrust van onze bruut verstoord. Toch begaven de drie musketiers zich fris en monter richting het Valenciaanse strand: op zoek naar een zandkasteel aan zee. Daar vonden zij de rest van het gezelschap, maar werden ze ook alweer vrij snel achter gelaten. De Tour wacht immers op niemand...
Toen maar weer de taxi terug, en ze besloten voor de rest van de dag hun eigen plan te trekken.
Na een paar uurtjes fietsen door de Turia, maakten ze al kennis met de tegenslagen die de Daltons de afgelopen dagen ook hadden ervaren (ketting eraf, wegrennende Chinezen en handen vol met smeer).
Even later kwamen ze de daltons en aanhang tegen in de oude binnenstad. De nodige tapas werden genuttigd. De benjamins hadden echter moeite met het binnenhouden van het bier en de nodige pijnstillers werden dus ook genuttigd.
Ze gingen verder op de culturele Tour en bezochten de ciudad de las artes y ciencias.
Na een koffietje onder begeleiding van een live band, werd de fietstocht ingezet richting de oude binnenstad. Ondanks dat er een uur later een pasta diner stond te wachten, konden de zusjes de verleiding niet weerstaan om even bij de Cerveceria 100 Montaditos binnen te schieten, met alle gevolgen van dien: de drie musketiers kwamen de man met de hamer tegen en een maximaal inkakmoment volgde door toedoen van de desperados van de vorige dag. Zou dit nog ooit goed komen?

Gelukkig was daar El Gerard om ons door de barre tijden te trekken. Hij liet op z'n Brabants weten wat hij van het bedienend personeel vond. Zelfs de gratis limoncello kon de Situatie niet meer redden. De avond werd afgesloten met een potje 31en. Ook hier waren de goden El Gerard niet goed gezind: de wijn "die Pim voor 1,64 uit de schappen had getrokken" smaakte naar pis en werd direct naar de goot verwezen, Hasta luego! Gerard lag er als eerste uit, gevolgd door El Ben die dacht dat hij wel kon passen met 20 terwijl hij op kiep stond. De Boestens en takkie speelden de spannende pot uit en Olga ging met de titel naar bed.

De volgende dag ontbeten bij buurman bakker. Vervolgens trudy begroet en koers gezet richting Parque Natural de la Albufera. Mooie tocht langs de kust met enkele tussenstops, o.a. voor een lekkere Valenciaanse Paella. Het zonnetje brak onderweg goed door, dus ondanks de mindere weersvoorspellingen zijn er aardig wat mensen verbrand tijdens dit tochtje.
Rond kwart voor cocktail kwamen we terug aan in Valencia, om een lekker glaasje Agua de Valencia te nuttigen. Vervolgens de fietsen weer ingeleverd, op de terugweg verloor Olga het zeempje tegen zadelpijn van el Ben. Helemaal terug gelopen, en jawel hoor. Vlak buiten de fietswinkel hing het zeempje gelukkig.
De avond werd rustig voort gezet maar de benjamins wilden toch weer wat proeven van het valenciaanse nachtleven. We verbaasden ons over de schappelijke prijzen dus werden er weer verschillende alcoholische versnaperingen genuttigd, om daarna te eindigen in onze stamkroeg la bolsería. Hier nog wat danspasjes gewaagd en daarna werden we door onze taxichauffeur naar een eettent voor 'borrachos' gechauffeerd, alwaar we dit verslag beginnen te schrijven tijdens het verorberen van de smerigste pizza aller tijden. Al met al hebben we ons uitermate goed vermaakt deze paar dagen en zijn er al plannen gesmeed om door te feesten in de lage landen. Tot zover! Hasta la vista en tot ziens

Olga, Esther y Takkie






















































Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

'La ruta del Cid' por los Daltones..

hallo volgers...
Na dus de diverse reizen met mi esposa Josephine op de tandems (eerst zonder en de laatste 2 jaar met accu) nu dus een nieuwe barre tocht, ditmaal niet met haar maar met 3 maatjes op mijn oude getrouwe ijzeren ros waarmee ik het verre verleden al een keer naar SdC fietste, mijn koga miyata world traveller ..
Welke barre tocht? De 'La ruta del Cid', een fietstocht via dezelfde weg die El Cid in de tweede helft van de 11-de eeuw met zijn companen aflegde, een soort veldtocht dus... Hier even een stukje uit zijn dagboek van destijds:
- Na mijn overwinning op de Almoraviden, begon ik (El Cid) een lange, complexe politieke campagne om controle over het rijke Moorse koninkrijk Valencia te verwerven. Ik wist de heerser van Valencia, Al-Qadir, onder mijn invloed te brengen. In 1092 brak in oktober te Valencia een opstand uit die tot de dood van Al-Qadir leidde. De opstand was georganiseerd door de Almoraviden en Ibn Jahhaf, de opperrechter van de stad, die zo Valencia onder hun controle wisten te brengen.
In november 1092 begon ik met mijn troepen als reactie hierop aan de belegering van Valencia. In 1094 veroverde ik de stad en omgeving en bood het veroverde gebied aan Alfonso, mijn Koning aan. Nu werd ik vorst van Valencia en regeerde in naam van koning Alfonso, maar in feite stichtte ik een onafhankelijke staat. Ik regeerde daar tot mijn dood op 10 juli van 1099. Mijn zeer bedroefde vrouw, nu dus weduwe, mijn lieve Jimena, zette mijn bewind voort, maar in 1102 moest zij Valencia aan de Almoraviden overgeven. Ze liet mijn lichaam begraven in het klooster van San Pedro de Cardeña, naast mijn trouwe viervoeter, mijn paard Bavieca die daar nog steeds begraven ligt... Ik werd later overgebracht naar de kathedraal van Burgos, waar ik nu, naast mijn geliefde Jimena nog altijd, voor eeuwig, rust in de kathedraal van Burgos.
Tot zover zijn lezing....
Hoe het verder met hem, El Cid, ging?
Hij ,'El Cid' , werd al snel de nationale held van Spanje. Koning Filips II van Spanje deed in de zestiende eeuw pogingen om hem heilig te verklaren. De paus wilde daar niet op ingaan, onder meer vanwege zijn soms brutaal gedrag en zijn opportunistische houding tegenover de moslims. Tja, het was inderdaad geen heilige en 'heulde' met niet gelovigen, ketters dus........

Nu dus 'onze' veldtocht van Vivar del Cid (geboorteplaats van El Cid) naar Valencia... een kleine 1000 km (inclusief verkeerd rijden...)
Met wie??? Met ons vieren en, omdat we met zijn vieren zijn, hebben we ons zelf 'Los Daltones' genoemd (Joe, de oudste, Jack, William en de jongste Averell).

Op mijn verzoek geven ze korte beschrijving van zichzelf:

- Ik ben "El Ben Stik', ben getrouwd en heb 2 kinderen en ben internationaal chauffeur . Heb het landschap al veertig jaar voorbij zien flitsen . Nu ga ik het met de fiets eens rustig bekijken!! Groetjes Jack.

- Dag fietsvrienden,
Na een virus en jichtaanval weer begonnen met fietsen....conditie 0, pudding in de benen.....maar ut begin is d'r.....
Om me even voor te stellen:
Ik ben de jongste en de zwaarste van de vier...fiets met verlichting ook overdag...ben gemaakt van ut laatste zaad van mijn vader.....dus kwalitatief minder sterk.... maar met een sterke psychische wilskracht...dus ..... "wir schaffen das!" . Vraag alleen niet hoe maar ik ben ervan overtuigd dat mijn 2 oudste ervaren fietsmaatjes mij erdoorheen slepen en heb in Ben/Jack een echte positivo naast me.... I am a poor lonesome cowboy.....
Geboren en getogen in Geleen waar het Limburgse heuvelland begint....getrouwd met een meisje uit Houthem St Gerlach én vader van 2 prachtige dochters.....
Adios

- omdat Gerardo/William altijd te laat is zal ik me zelf als oudste van het stelletje maar niet als laatste even voorstellen... Sjef/Joe dus...: gepensioneerd sinds 2 jaar, vermaak me best op dit moment, wel weer toe aan een fietstochtje.. dezelfde tocht die ik al eerder met padre Gerardo maakte in 2009. Maar omdat El Ben Stik, de schone-vader van mijn zoon Joep, de vader van mijn schone-dochter Joni, me al jaren blijft vragen om een keer een fietstochtje met hem te maken en hij daar zelfs een nieuwe fiets voor aanschafte, boekte ik alvast de reis voor hem erheen... en vroeg ter ondersteuning nog 2 anderen mee.. William en Averell dus, waarbij Averell echt mijn jongste broertje is (ik heb er nog 1, die zit ertussen). William/Gerard een ware fietsmaat van me.. met hem nooit enig conflict onderweg gekend, we vullen elkaar wel aan onderweg, hij doet altijd de kamerinspectie als we vertrekken, hij vindt altijd wel iets, we laten nooit iets liggen.. enige nadeel zijn ochtendsessie op het toilet... vertrekken daarom altijd m.i. iets te laat... maar tja, daarna kan ik geen kamerinspectie meer doen, die doet hij dus altijd...

- eindelijk reactie van d'n dieje uut Uden, padre Gerardo, nu dus William hier zijn eigen lofzang:

Aangenaam William Dalton, alias Père Geraard, Padre Gerardo en in de wandelgangen Gerard Goijer.
Ik mag graag wat bewegen in mijn vrije tijd en fietsen is ook een van mijn hobby's.
Op zondag ben ik een van de mountainbike-vriendjes van Sjef/Joe en samen met hem heb ik al een paar tochten gefietst.
Nu met vier ECHTE mannen! Van Burgos naar Valencia. Ik zie ernaar uit.
Hopelijk deze keer met iets hogere temperaturen dan de eerste keer.
Ik heb het volste vertrouwen in de inzet van de twee nieuwe groepsleden.
Daarbij denk ik dat ik nog flink moet gaan trainen om hen bij te houden.
Troost van een dergelijke tocht is dat je die samen begint en eindigt!
Was getekend
William.
Met vriendelijke groet,
Gerard Goijer

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2016

weer in Langenboom..

08 Mei 2016

P.S.V. kampioen.... Atletico Madrid niet..

08 Mei 2016

El dia de la madre

07 Mei 2016

Puck, Muck en Moortje

07 Mei 2016

Valencia, genietend..
Rodrigo

Geboren: in 1043 in Vivar del Cid, 9 km ten noorden van Burgos. Op 17 jarige leeftijd tot ridder geslagen. Hij groeit op aan het hof van koning Don Ferrando, de eerste koning van Castilië en Leon.. Na diens dood wordt het Koninkrijk in 2-en gedeeld... Kroonprins Don Sancho II -> koning van Castilië, zijn jongere broer Don Alfonso VI krijgt de koningskroon van León. El Cid wordt vaandeldrager bij Koning Sancho II... Relatie tussen beide koningen/broers wordt slechter en slechter... Don Alfonso wordt door Sancho verslagen in een veldslag, Don Alfonso vlucht en sluit een verbond met de Moorse emir van Toledo.. 1072 wordt Sancho vermoord en wordt Don Alfonso weer koning... zeer tegen de wil van de ridders die eerder Sancho dienden... ook El Cid zweert geen trouw aan Don Alfonso, Don Alfonso doet alles om El Cid aan zijn zijde te krijgen, geeft hem Jimena (nicht van Don Alfonso) als vrouw met wie El Cid 1 zoon en 2 dochters krijgt... In 1082 na een strafexpeditie tegen de emir van Toledo (vriendje van Don Alfonso) wordt El Cid uit het koninkrijk verbannen en moet in armoede leven... Vrouw en kinderen trekken in het klooster van San Pedro de Cardena.. In 1085 smeekt Don Alfonso hem om terug te keren om voor hem ten strijde te trekken... Laatste veldtocht is zijn tocht naar Valencia.. verovert deze stad op de Moren in 1094... en heerst over Valencia (in deze tijd 'Valencia del Cid' genoemd). Op 29 mei 1099 sterft hij daar tijdens een belegering van de stad door de Moren. Op de 4-de dag van de belegering doen de ridders van El Cid een uitval, met hem erbij, rechtop zijn paard Bavieca zittend, zijn zwaard Tizona in zijn hand, een hemelse verschijning en de Moren slaan op de vlucht... El Cid wordt zo, rechtop zittend op Bavieco in een ware triomphtocht naar zijn laatste rustplaats, het klooster van San Pedro in Cardena gebracht.. daar wordt hij naast zijn paard Bavieca begraven... Later wordt hij overgebracht naar de Kathedraal van Burgos waar hij naast zijn vrouw in een eregraf nog steeds ligt.

Actief sinds 20 Maart 2016
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 6810

Voorgaande reizen:

24 April 2016 - 09 Mei 2016

'La ruta del Cid' por los Daltones..

Landen bezocht: